Een brand is een ingrijpende gebeurtenis. Terwijl u nog aan het bijkomen bent van de schrik, wordt u geconfronteerd met talloze vragen. Hoe meldt u de schade? Wat moet u wel of juist niet doen? En hoe zorgt u dat uw belangen worden beschermd? In dit stappenplan bij brandschade geven we praktische tips voor de eerste stappen na brandschade, met daarbij aandacht voor de juridische aspecten die vaak over het hoofd worden gezien.
Na een brand is het overzicht snel kwijt. Daarom is het verstandig om direct een logboek bij te houden. Noteer belangrijke gebeurtenissen, gesprekken en afspraken. Denk aan uw contact met de brandweer, Stichting Salvage, de verzekeraar en eventuele deskundigen. Ook details zoals waar u was op het moment van de brand kunnen later van belang zijn. Dit overzicht vormt vaak een belangrijk hulpmiddel, vooral als later een geschil met uw verzekeraar ontstaat.
Claim de brandschade zo spoedig mogelijk bij uw verzekeraar. Let erop of u uw verzekerde belangen bij één verzekeraar heeft ondergebracht of bij meerdere verzekeraars. Dit is vooral relevant als u verschillende soorten schade hebt geleden. De schade aan uw pand claimt u op uw opstalverzekering. Schade aan uw inboedel op uw inboedelverzekering. Bedrijfsmatige schade claim u op uw voorraad- en inventarisverzekering en op uw bedrijfsschadeverzekering.
In de praktijk blijkt dat polisvoorwaarden niet altijd duidelijk zijn. In zulke gevallen is het verstandig om een advocaat gespecialiseerd in verzekeringsrecht te raadplegen. Door tijdig juridisch advies in te winnen, kunt u een geschil met uw verzekeraar voorkomen.
Na een brandschade zal de verzekeraar een eigen schade-expert sturen die de omvang van de en oorzaak van de schade beoordeelt. Deze expert werkt echter voor de verzekeraar wat betekent dat uw belangen mogelijk niet volledig worden meegenomen.
U heeft het recht om een eigen schade-expert, een zogenaamde contra-expert, in te schakelen. Dit is belangrijk, want een contra-expert behartigt uw belangen bij het vaststellen van de schade. Een goede contra-expert maakt het verschil in hoogte van de uiteindelijke schadevergoeding. De redelijke kosten van contra-expertise worden vaak door de verzekeraar vergoed.
Bij twijfel over de toedracht van de brand kan een verzekeraar besluiten tot nader onderzoek. Technisch onderzoek richt zich op oorzaak van de brand zoals kortsluiting, oververhitting of brandstichting. Tactisch onderzoek richt zich op naar mogelijke betrokkenheid van de verzekerde zelf in het geval van brandstichting. Bij een tactisch onderzoek zal een onderzoeker met u het gesprek willen aangaan of een interview willen afnemen.
Zo’n onderzoek is ingrijpend en kan gevolgen hebben voor de dekking. Wordt u geconfronteerd met zo’n situatie of is er een verdenking of beschuldiging van brandstichting, dan is het cruciaal dat uw belangen vanaf het eerste moment goed worden vertegenwoordigd. Schakel direct een gespecialiseerde verzekeringsrecht in. Deze kent de procedures en weet hoe verzekeraars opereren.
Na onderzoek en rapportage moet de verzekeraar een standpunt innemen over de dekking. Soms volgt een afwijzing, bijvoorbeeld omdat de schade volgens hen niet onder de polis valt, of er sprake zou zijn van fraude of brandstichting. Een afwijzing betekent niet het einde van uw claim. Integendeel, vaak loont het om de beslissing juridisch te laten toetsen. Een advocaat met kennis van het verzekeringsrecht kan dan het verschil maken. Een verzekeringsrecht advocaat kan uw zaak beoordelen, de verzekeraar sommeren te betalen en, indien nodig, een procedure voor u voeren.
Heeft u te maken met een brand en zoekt u juridische ondersteuning? In situaties als deze kan deskundig advies van een advocaat met kennis van het verzekeringsrecht of aansprakelijkheidsrecht van grote waarde zijn. Zeker als er discussie ontstaat over de betalingsverplichting van de verzekeraar.
BBS Advocaten heeft een landelijke praktijk in het verzekeringsrecht. Onze advocaten staan cliënten bij van Amsterdam tot Enschede en van Groningen tot aan Maastricht.
“Joost heeft mij goed geholpen, waardoor ik nu weet waar ik aan toe ben. Ik raad iedereen Joost aan. Hij is vriendelijk en luistert goed naar uw probleem, zet de juiste acties uit en zorgt dat u de juiste informatie krijgt.”
“Via onze accountant kwamen wij bij Joost in verband met een geschil over een contract. Hij wees ons eerst op onze rechtsbijstandverzekering. Die hebben dekking verleend en uitbesteed. Joost heeft op deskundige wijze onze zaak behandeld en een uitstekend resultaat behaald zonder dat wij voor onverwachte kosten kwamen te staan. Alles is betaald door de rechtsbijstandsverzekering. Wij zijn zeer tevreden over Joost en bevelen hem aan iedereen aan.”
“Door daadkrachtig optreden heeft Joost voor mij het optimale resultaat bereikt. Daarmee is een vervelende en mogelijk langslepende kwestie voorkomen. Joost heeft mij ook gewezen op mijn recht op dekking onder de rechtsbijstandverzekering, zodat ik geen kosten heb hoeven maken. Ik ben Joost dankbaar voor zijn goede juridische bijstand.”
“Joost van den Bogart is mijn vaste juridische partner, en ik leg met veel vertrouwen al mijn specialistische vraagstukken aan hem voor. Zijn expertise en betrokkenheid maken dat ik hem zonder aarzeling kan aanbevelen. Joost levert niet alleen juridisch werk van hoge kwaliteit, maar doet dit ook tegen een eerlijke prijs. Wat ik vooral waardeer, is zijn vermogen om mee te denken over het juridische aspect van een geschil, terwijl hij tegelijkertijd oog heeft voor de bredere context en andere belangen. Dankzij zijn tijdige advies zijn al meerdere potentiële conflicten in de kiem gesmoord, wat me aanzienlijk veel tijd, geld en energie heeft bespaard.”
“Met een energie-leverancier kregen wij een geschil over de uitleg van een contract en dat zorgde voor financiële schade. De leverancier hield vast aan haar uitleg en wilde de schade niet vergoeden. Ik besloot Joost in te schakelen. Hij sommeerde de leverancier de schade te vergoeden. Nadat de leverancier weer weigerde, heeft Joost een dagvaarding opgesteld. Na het lezen van de dagvaarding gaf de leverancier zijn ongelijk toe en bood aan de schade te vergoeden. Ik ben heel tevreden over de dienstverlening.”
“Joost van den Bogart heeft mij bijgestaan in een geschil met een opdrachtgever over de uitleg van een contract. De opdrachtgever betaalde de laatste facturen niet. Na overleg stelde Joost een duidelijke dagvaarding op, waarna de opdrachtgever de zaak snel wilde schikken. Het resultaat is goed. Ik ben tevreden over de werkzaamheden van Joost!”